Sevgili öğrencilerimiz,

Yeni Koronavirüs (Covid-19) pandemisi nedeniyle hepimiz fiziksel ve duygusal durumlarımızı yoğun şekilde etkileyen değişimler yaşıyoruz.

Bu duruma iyi şekilde uyum sağlayabilmek için Fen-Edebiyat Fakültesi Psikoloji Bölümümüz tarafından hazırlanan birkaç öneriyi sizlerle paylaşıyoruz.



Bilgi Kaynaklarımız

Bulunduğumuz durumda güvenilir kaynaklardan bilgi edinmek ve önlemleri ciddiyetle uygulamak büyük önem taşıyor. Bu nedenle sosyal medya hesaplarınızda sadece güvenilir ve resmi kaynakları takip etmeniz, teyit edilmeyen yanlış bilgiler paylaşan kaynakları da tespit ederek takipten çıkartmanız önemli. Özellikle de gündemi takip etmek amacıyla sosyal medyada çok uzun süre geçiriyorsanız, haber takibi yapacağınız günlük sınırlı bir zaman belirlemeniz, vaktinizi verimli kullanmanızı sağlayacaktır. Takip etmeniz gereken en temel kaynaklar, Sağlık Bakanlığı ve Dünya Sağlık Örgütü gibi resmi kaynaklar. Bu kaynaklar dışında yalnızca konu ile ilgili uzmanlardan bilgi edininiz ve edindiğiniz bilgileri farklı kaynaklardan da kontrol etmeden yaymayınız.


Toplumsal Sorumluluğumuz

Güvenilir kaynaklardan edindiğimiz bilgiler ışığında gerekli önemleri ciddiyetle almamızın bireysel olarak sadece bizimle ilgili değil, toplumdaki diğer tüm bireylerle ilgili olduğunu anlamamız gerekiyor. Hastalık belirtileri göstermeseniz de fiziksel mesafelendirme önlemi almanız, sağlık sisteminin yoğunluğunun azaltılması açısından çok büyük önem taşıyor.


Uzaktan Eğitim Süreci

Uzaktan eğitim ders saatlerine ve ilgili derslere hazırlanmaya ilişkin bir program oluşturmanız ve uygun çevresel koşullar yaratmanız yararlı olacaktır. Örneğin senkron dersleriniz için evde uygun bir mekan belirlemeniz, bu süreç içinde telefon ve televizyon gibi dikkat dağıtıcı iletişim araçlarından uzak durmanız, notlar almanız verimliliğinizi artıracaktır. Ayrıca, mevcut durumun doğası dinamik olduğundan, sizlere yapılan duyuruları sıkı takip etmeniz ve düzenli uygulamanız adaptasyon sürecinizi kolaylaştıracaktır.
Bu süreci, yaşam boyu öğrenme becerilerinizi geliştirmek için bir fırsat olarak değerlendirmek, sürece ilişkin olumlu duygular geliştirmek ve motivasyonunuzu artırmak için de yararlı olacaktır.


Evdeki Vaktimiz

Evdeki ders dışı vaktinizi de keyifli ve üretken geçirebilmek için planlamalar yapmanız önemli. Öncelikle bir günde vaktinizi nasıl geçirdiğinizi gözlemleyin ve daha iyi şekilde geçirmek isteyip istemediğinizi kendinize sorun. Eğer yanıtınız evet ise, ilgi alanlarınızı sıralayarak bu konuda takip edeceğiniz kaynakları belirleyin. Örneğin; yabancı dil öğrenmek, yeni yemek tarifleri denemek, enstrüman çalmak, resim yapmak, programlama dilleri ile ilgili bilgi edinmek, tamir işleri ile uğraşmak, örgü örmek, online müze ziyaretleri gerçekleştirmek sadece birkaç alternatif. Ayrıca sağlıklı ve dengeli beslenmeye özen göstermek, uyku düzeninize dikkat etmek, evde yürümek veya bedeni çalıştıracak ve güçlendirecek egzersizler yapmak bağışıklık sisteminizi de olumlu etkileyecek, yoga ve meditasyon gibi etkinlikler stresle baş etmeniz açısından yararlı olacaktır. Bu tür etkinliklere online kanallar eşliğinde de devam edebilirsiniz.


Kişisel Gelişim

Yoğun ve hızlı akıp giden hayatımızda zamanın nasıl geçtiğini çoğu kez hepimiz anlayamıyor ve hatta hayıflanıyoruz. Şu an içinde bulunduğumuz sessiz ve yavaş akan zaman dilimi kendimize dönüp bakmamız için güzel bir fırsat olabilir. Daha önceden dersler, sınavlar ve diğer sorumluluklarınızdan dolayı zaman bulamayıp yapamadığınız neler var? Bu soruyu bir çırpıda yanıtlamanız zor olabilir, isterseniz bir günlük defteri ya da gözünüzün önünde olabilecek bir not kağıdına öncelikle zaman ve/veya başka sebeplerle yapamadığınız neler olduğunu not edin. Sonra da yapılması en kolay ve ulaşılabilir olandan başlayın. Yaptıkça not alın, böylelikle tüm bu durgun zaman geçip hayat normal akışına kavuştuğunda sizler birçok yeni uğraşla ve en önemlisi nelerden keyif aldığınız, nelere ilginiz olduğu farkındalığı ile bu süreçten çıkmış olacaksınız. Bu farkındalık tüm hayatınızı oldukça etkileyecek.
Tüm bunların yanında bu süreç size öz-disiplininizi kazanmanız konusunda da oldukça öğretici olacaktır. Yani dışarıdan dayatılan kurallardan ziyade kendi kurallarınızı oluşturup o doğrultuda hareket etmek ve çalışmak. Başka bir deyişle, ipler sizin elinizde, hayatınıza dair sorumluluklarınızı yönetmede kendi hızınızı belirlemeniz için önemli bir fırsat!


Yakınlarımızla İletişim

Böyle durumlarda endişe, korku, üzüntü, şok, hayal kırıklığı ve kızgınlık gibi duygular hissetmeniz oldukça normal. Herkesin de bu durumu farklı duygularla karşılayabileceğini kabul etmek önemli. Duygularınızı güvendiğiniz kişilerle paylaşmak, sevdiklerinizle iletişimde kalmaya devam etmek ve birbirinize destek olmak, bu tür olumsuz duygularla baş etmenizi kolaylaştıracaktır. Çevrimiçi pek çok uygulamayla evinizden çoklu video buluşmaları yapabilirsiniz. Unutmayın ki sosyal mesafelendirme sadece fiziksel olarak uzak durmayı kapsıyor, yalnızlaşmayı değil.


Önemli Not: Sizde hastalık belirtileri olduğundan şüpheleniyorsanız hastaneye gitmeden önce Korona Danışma Hattına dönüştürülen ALO 184 Sağlık Bakanlığı İletişim Merkezi (SABİM) Danışma Hattını arayabilirsiniz. Sağlık Bakanlığının Covid-19 ile ilgili bilgilendirici videoları için https://hsgm.saglik.gov.tr/tr/covid19-videolar linkini tıklayabilirsiniz.

Hepinize sağlıklı günler diliyoruz.

Bu içerik Acıbadem Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Psikoloji Bölümü tarafından hazırlanmıştır.

Son güncelleme tarihi: 09/04/2020
×
Arama yapmak için ENTER tuşunu kullanabilir, ▼/▲ tuşları ile önerilenler arasında seçim yapabilir ve ESC tuşu ile kapatabilirsiniz.