<strong>Dr. Öğr. Üyesi Ayşenur Aktaş</strong> <br> Fen-Edebiyat Fakültesi <br> Psikoloji Bölümü
Dr. Öğr. Üyesi Ayşenur Aktaş
Fen-Edebiyat Fakültesi
Psikoloji Bölümü

Sevgili öğrenciler,

Üniversite giriş sınavına günler kala yaşadığınız bu kaygı, stres ve heyecan beklenen ve hatta belli bir oranda olması gereken hislerdir. Ancak, bu hisler belli bir oranı aşarsa işte o zaman işlevselliğinizi olumsuz yönde etkileyebilir. Peki, bu stres ve kaygıyı sizi olumsuz bir yönde etkilemeyecek bir hale nasıl getirebilirsiniz?

  • Sınavı düşünürken zihninizde beliren olumsuz düşünceler, gözlerinizin önünden geçen kötü senaryolar var mı? Eğer var ise unutmayın, bu düşünceler sizin duygularınızı etkileyecektir! Zihninizden akıp giden bu olumsuz düşünceler ve senaryolar kaygınızı arttırıp daha da gergin olmanıza neden olabilir. Artan bu kaygı ve gerginlik sizin dikkat ve konsantrasyonunuz üzerinde de olumsuz bir etki doğuracaktır. Dolayısıyla bu döngüyü ilk kırabileceğiniz nokta, sınavla ilgili olumsuz, felaketleştirilmiş düşüncelerinizin farkına varmak ve bu düşünceleri zihninizden uzaklaştırmaya çalışmaktır.

  • Zihninizden geçen ve dikkatinizi etkileyen olumsuz düşünceleri uzaklaştırmak için kendinize bir rahatlatma listesi hazırlayabilirsiniz. Bu listede, sizi rahatlatan birini düşünmek, çok sevdiğiniz bir mekanda kendinizi hayal etmek gibi sınav sırasında da yapabileceğiniz düşünce teknikleri de olabilir; size iyi gelen bir müziği dinlemek, bir yakınınıza sarılmak, spor yapmak gibi sınav öncesi yapabileceğiniz aktiviteler de olabilir.

  • Yüksek düzeyde stres ve kaygı, süreçten ziyade sonuca odaklanmanız için sizi zorlayabilir. Örneğin, ders çalışırken sınav sırasında neler yapacağını düşünmek veya sınav esnasında sınavdan alacağınız puanı düşünmek sorulara daha zor odaklanmanıza neden olabilir. Dolayısıyla, sonuç yerine o esnada yaptığınız işe odaklanmanız zihninizi ve dolayısıyla sizi rahatlatabilecektir.

  • Sınavla ilgili düşünceleri ve duyguları dengeleyebilmeniz için sınavı diğer hayat olayları gibi normalize etmeniz oldukça önemlidir. Dolayısıyla sınavdan önceki gün nelerin yapılacağı, kaçta uyunacağı, sınav sabahı kahvaltıda ne yeneceği gibi esasında hayatınızda her gün yaptığınız rutin faaliyetleri sınav için özellikle planlamanız, sınavı normalize etme sürecinizi zorlaştıracaktır. Özellikle sınav öncesi günlerde rutininizin dışına çok çıkmamak sizi daha güvende hissettirebilir.

  • Sınavla ilgili duygu ve düşüncelerinizi yakınlarınızla paylaşabilir, onların desteğini hissetmeye çalışabilirsiniz.

  • Yoğun stres ve kaygı kaslarınızda da gerginliğe neden olabilir. Bu gerginlik ise özellikle sırt ve boyun bölgelerinde kas ağrıları olarak kendini gösterebilir. Dikkat ve konsantrasyonunuz üzerinde olumsuz bir etkiye neden olabilecek bu ağrıları hafifletmek ve ortadan kaldırabilmek için gevşeme egzersizleri yapabilir veya gün içinde kısa süreli dahi olsa spor yapabilirsiniz.

Üniversite sınavı, hayatınızdaki önemli olaylardan sadece biri olacaktır. Bu sınav, doğası gereği kendisiyle birlikte heyecan ve stresi getirebilir. Ama sizler stresi kapıdan içeri almama gücüne sahipsiniz.

Sevgi ve başarı dileklerimle.

Son güncelleme tarihi: 23/06/2020
×
Arama yapmak için ENTER tuşunu kullanabilir, ▼/▲ tuşları ile önerilenler arasında seçim yapabilir ve ESC tuşu ile kapatabilirsiniz.